Læring. Minimumsnormeringerne i dagtilbuddene giver måske mere trygge rammer for de små. Men investeringerne i ekstra pædagogisk personale hjælper ikke børnene på vej til at klare sig bedre i skolen.
Overflødige voksne
Skulle nogle forældre gøre sig håb om, at de forbedrede normeringer i daginstitutionerne vil give børnene et mere solidt afsæt til at klare sig i skolen, bør de nok tro om igen. Intet tyder på, at familiens yngste bliver bedre rustet til at forstå bogstaver og tal, blot fordi der kommer lidt flere voksne omkring dem i børnehaven. Højere normeringer er kort sagt ligegyldige for, hvordan børnene efterfølgende klarer sig fagligt, når de kommer i skole.
Den noget kontroversielle konklusion på det magre læringsudbytte af at bruge ekstra penge på flere ansatte i daginstitutionerne, hvor minimumsnormeringerne siden nytår har været lovbestemte, fremgår af ny kortlægning fra tænketanken DEA.
Del:



