NÅR Clint Eastwood kaster sit misfornøjede blik på denne tid, er der grund til at skærpe opmærksomheden. Den 94-årige instruktør har i en menneskealder lavet fremragende film, som omhandler USAs betændte forhold mellem selvtægt og lov. Hans skamløst oversete og måske sidste film Juror #2 hører til, som Weekendavisens anmelder Lasse Winther Jensen skriver i denne uge, blandt de bedste værker i 2024, skønt den ikke har været at finde i biograferne. Det er grotesk nok Eastwoods eget produktionsselskab, som har holdt filmen ude af cirkulation. Måske har man også villet styne en af Hollywoods sidste virkelig uafhængige og ja, konservative instruktører. Hvad end det skyldes, er vi henvist til at se dette mesterværk på et streamingselskab.

Modtag Weekendavisens daglige nyhedsbrev

Hver dag udvælger vi og præsenterer dén historie, De ikke må gå glip af. Tilmeld Dem her.

Hermed giver jeg tilladelse til, at Weekendavisen dagligt sender en mail med udvalgte historier og i tilfælde af særlige historier og ekstraordinære begivenheder mere. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan De læse mere om tredjeparter og hvordan De trækker Deres samtykke tilbage.

SANDHED og retfærdighed udgør filmens dirrende modsætninger. Den er en nutidig og mørk genfortolkning af Sidney Lumets geniale retssalsdrama Tolv vrede mænd fra 1957, hvor 12 jurymedlemmer en lummervarm dag i New York skal afgøre, om en 18-årig sort mand har myrdet sin voldelige far. De 11 er ikke i tvivl. De orker ikke spilde tid på sagen og er klar til at sende den sorte dreng i den elektriske stol, men det kræver, at alle er enige. Det er jurymedlem #8 i skikkelse af Henry Fonda ikke. Han mener, at der kan være tale om berettiget tvivl. I nogle intense timer banker han kiler ind i de andre jurymedlemmers livsfarlige og skødesløse fordomme. Filmen er et opgør med et USA, hvis retssystem var brudt sammen, og hvor sortes liv kunne kasseres i en tankeløs håndevending. Henry Fonda blev med den rolle et udtryk for hele USAs sociale samvittighed.