Selvransagelse. Clint Eastwoods karriere er én lang undersøgelse af USA, retfærdighedens væsen og de myter, han selv har skabt. Nu samler instruktøren trådene i sit måske sidste hovedværk.
Lov og ret i Hollywood
Hvad betyder Clint Eastwood for Dem? Er han et filmhistorisk fortidslevn – synonym med Manden Uden Navn fra Sergio Leones spaghettiwesterns? En repræsentant for monokulturens Hollywood; den sidste tid, hvor seriøse genrefilm kunne sælge lige så mange billetter som nutidens infantile blockbustere? Eller er han ganske enkelt bare leverandør af simpel, effektiv underholdning?
Min påstand er, at Clint Eastwood er de sidste 50 års største amerikanske filmkunstner. Isoleret set er det let blot at se en Eastwood-film som en mere eller mindre bevendt genreøvelse – af og til rammer han plet, andre gange fungerer det mindre godt. Men hvis man ser på alle hans film som et samlet værk, fortæller de en dybt personlig, årtier lang fortælling om det moderne USA, om underholdningsindustriens forhold til vold og retfærdighed og om Eastwood selv; en af efterkrigstidens mest ikoniske skuespillere og filmskabere.
Del: