Megakapitalisme. Novo Nordisk er mere værd end Disney, Nike og Starbucks tilsammen. Danmark er ikke længere et lille Olsen-banden-land, men en nation med gigantiske virksomheder. Hvad betyder det for os?

Giganternes land

Illustration: Andrea Ucini

Hvis man en sensommereftermiddag starter bilen og kører i en lige linje nordvest ud af København, forbi Rådhuspladsen, over betonen på Bispeengbuen, gennem Utterslev Mose, drejer fra ved Bagsværd og stopper foran Novo Allé 1, så står man pludselig ansigt til ansigt med Europas mest værdifulde virksomhed.

Et firma, som er mere værd end Disney, Nike og Starbucks tilsammen. Et firma, som bliver nævnt ved navn 31 gange i regeringens nye redegørelse for dansk økonomi – for uden dem var landet på vej i recession. Et firma, som i forrige uge afholdt en slags privat Roskilde Festival, en firmafest for 10.000 ansatte på Dyrskuepladsen i Roskilde med fire musikscener og landets mest feterede musiknavne: Tobias Rahim, The Minds of 99, Andreas Odbjerg, Mads Langer, Anne Linnet …

cben
er skribent på Weekendavisen og beskæftiger sig med alt muligt: Fra de politiske opbrud i Europa til pastaretter og centralbanker, død, gæld og klimaforandringer. Han er uddannet cand.mag. i medievidenskab og har tidligere været Europa-korrespondent i Bruxelles for Dagbladet Information.

Andre læser også