Grænser. De gamle kinesere forstod at drage dem. Det kan vi lære af, på godt og ondt.
Alle mures moder
Socialdemokraterne med udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye som prominent talsmand har erklæret deres kærlighed til mure som konkrete fysiske barrierer, der skal gøre Fort Europa til mere end en talemåde. De står langtfra alene. Over en bred politisk front bliver mure set som et nødvendigt onde i en situation, hvor løbsk befolkningstilvækst kombineret med socialt og økologisk pres lægger op til omvæltninger af et omfang, man måske skal tilbage til Romerrigets sidste dage for at se mage til. Mure er i den grad rykket op på dagsordenen, og ikke bare i EU. Tyrkiet forstærker grænsen til Iran i forventning om afghanske flygtningestrømme. Før da var der Israels mur på Vestbredden og naturligvis Donald Trumps big, beautiful wall langs grænsen til Mexico.
Mure er kommet for at blive. Eller snarere: De er aldrig gået helt væk. Fra Hadrians Mur til Berlinmuren har de spillet en rolle i verdenshistorien og fortjener egentlig at blive taget alvorligt på lige fod med andre klassiske kategorier inden for arkitektur som bygninger, broer og tårne. Med en så lang historik er det også muligt for nutidens bygmestre at lære af fortiden. For eksempel kan de bruge historien til at besvare et helt basalt spørgsmål: Virker mure egentlig efter hensigten? Tesfaye har i de seneste dage været en tur i Litauen for at inspicere en vital del af EUs ydre grænse. Måske skulle han næste gang tage endnu længere østpå for at hente inspiration. Til alle mures moder: Den Kinesiske.
Del: