Strid. En ny generation af musikere er færdige med Gud, men ikke med ånden – og slet ikke med orglet.

Vores orgel

Saint-Cornély, en smuk, katolsk renæssancekirke i den lille nordvestfranske kystby Carnac, er ikke umiddelbart et sted, der burde trække overskrifter i internationale musikmedier. Ikke desto mindre var det nøjagtig, hvad der skete i maj sidste år, da Kali Malone, en 30-årig dronemusiker fra Colorado, måtte opgive sin koncert i kirken, efter at den var blevet besat af 32 medlemmer af den fundamentalistiske katolske bevægelse Civitas. 

Malone skulle egentlig have opført meditative værker for to kisteorgler og kor, men fordi besætterne fandt hendes gennembrudsalbum, The Sacrificial Code fra 2019, blasfemisk – et af værkerne bærer titlen »Sacer profanare«, en latinsk sammenstilling af det hellige og det profane – blokerede de indgangen, og efter en times forgæves forhandlinger aflyste den lokale borgmester koncerten.

suan
(f. 1987) skriver om musik i alle dens mange afskygninger, og hvad den siger om os mellem linjerne. Han er uddannet cand.mag. i musikvidenskab fra Københavns Universitet.

Andre læser også