Det var så den operasæson. Klokken halv ti i aften går tæppet for sidste gang ned for Bent Sørensen og Jon Fosses mørkerealistiske Asle og Alida på Det Kongelige Teater – en knugende, men også statisk kærlighedsfortælling holdt i nordiske jordfarver – og hvis man ser bort fra Operaakademiets eksamensforestilling i næste weekend, et nyere kammerværk over Jane Austens Mansfield Park, er det signalet til, at Operaen på Holmen går på sommerferie.

Syv nye opsætninger og tre repremierer blev det til i løbet af sæsonen, halvdelen af dem fra det italienske repertoire: Verdi, Puccini, Donizetti, Rossini og for første gang i teatrets historie Vivaldi, der i disse år er ved at blive genopdaget som en fortrinlig operakomponist. Dertil lidt tysk, lidt østrigsk – eller østrig-ungarsk i tilfældet med Franz Lehár og dennes Den glade enke i Adam Price og Kasper Holtens revyplatte 2.0-udgave fra 2021 – og så altså lidt sjældent dansk. Kigger man på sæsonen, der venter efter sommer, er mønstret omtrent det samme, om end det danske bidrag her udgår.