Anmeldelse: Food chain incl. prehistoric animals. Der er sodomi og indre organer og papmaché og meget smukke billeder på tapetet i Henrik Olesens nærmest erotisk attraktive udstilling.

Skruerne uden ende

Længe før menneskene blev en menneskehed, før de rejste pyramider og organiserede sig i gudfrygtige systemer, inden de syndede og skammede sig, og med stor omhu skærpede evnerne til portrætmaleri, så deres mest populære mænd kunne indtræde i evigheden, længe inden menneskene civiliserede sig i små dumme huse med mælk og tandpasta og vildt meget plastic, længe inden de med åbne øjne valgte demagoger hidsige efter had og penge til at lede deres for længst ødelagte lande, meget længe før alt det krøb krokodillerne rundt i fred.

Og netop papmachékrokodiller igangsætter de kæder af værker som Henrik Olesens soloudstilling på Den Frie er – kæder, der i øvrigt omfatter alle ovennævnte motiver (og altså antyder en kronologi, om end forskruet og undvigende, fra krokodille til tandbørstning). Henrik Olesen (f. 1967) har længe været bosiddende i Berlin, og Food chain incl. prehistoric animals på Den Frie er hans første store soloudstilling på dansk jord i årtier. 

Andre læser også