Afgang. De seks film fra årets dimittender på Den Danske Filmskole byder på vidt forskellige fortællinger og udtryksformer. De mest vellykkede er ikke nødvendigvis de bedste.
Omsorgsfugl, obduktionsbord, OnlyFans-creator
Enhver, der har den mindste erfaring med at lave fiktionsfilm, ved, at en virkelig god film er et regulært mirakel. Hvordan kan en proces med så stort et behov for så mange menneskers tekniske kunnen og så mange ting, der kan gå galt, resultere i noget, der virkelig fungerer? Som filminstruktør skal man ikke kun have en stærk vision, man skal også evne med et uoverskueligt system med tusind variabler at føre den ud i livet på en måde, så den færdige film nærmer sig det, man så for sit indre.
Det fantastiske ved afgangsfilm fra filmskoler er ikke, at man kan være heldig at støde på en virkelig god film. De virkelig gode film kommer først senere i en instruktørkarriere, og ofte kommer de aldrig. Nej, det pirrende ved afgangsfilm er, at man her kan fornemme ansatserne til det virkelig gode. Hvem har en egentlig vision? Hvem har noget eget i sit filmsprog? Hvem gør et forsøg på at nå frem til et unikt udtryk?
Del: