Anmeldelse: Smukkere. Nogen har hældt tryllepulver i dansk films drikkevand. Selv ungdomstrilogien Smuk er med sin velspillede anden film blevet ambitiøs, løfterig og, gisp, medrivende.

Den smukke toer

En gribende forelskelse mellem gymnasieeleven Selma og hendes musiklærer Johan, er både sød og sværd. Pressefoto: Camilla Stephan, SF Studios

Det var et herligt filmkunstnerisk opildnet saksespark mod dansk film, da fem instruktører i Cannes forrige uge lancerede deres dogmer for egen filmproduktion de kommende år.

Alligevel føltes timingen ikke helt skarp. For faktisk har 2025 været én lang parade af vilde, fantasifulde, ambitiøse, talentsprudlende og seværdige værker. Selv et kommercielt produkt som Smukkere, andet hug i dramatiker og filmforfatter Line Mørkebys filmtrilogi om gymnasieliv, rider på bølgen. Første film, Smuk, var for mig mest et eksempel på, hvordan ungdomsfilmen, der engang var en vigtig kanal til det dybeste eksistentielle gods i os alle, de senere år har føltes som identitetsforvirret pligtstof. Den var kunstnerisk set uambitiøs og behandlede ungdomsproblemer (giftige puttemiddage, hård druk, deling af fotos uden samtykke) via meget konstruerede intriger mellem smukke hvide unge mennesker afskåret fra det øvrige samfund på deres øvre middelklasse-planet.

(f. 1983) er kulturkritiker og -journalist, uddannet fra Københavns Universitet i Litteraturvidenskab og Moderne Kultur – med filmstudier på Columbia University i New York og på Paris 7. Har tidligere været ansat som filmanmelder og podcastredaktør på Politiken og senest som kulturredaktør på Dagbladet Information. Skriver om film og fjernsyn, tidsånd, pop og magt.

Andre læser også