Kunsthandel. Rige kinesere får tyngdepunktet for markedet for moderne kunst til at rykke mod øst. Det vil betyde, at asiatisk smag kommer til at sætte sit præg på kunstens indhold.

Østen er gylden

Money talks i kunstens verden, og når rigdom flytter, flytter kunsten med. Tal fra 2021 viser, at Asien er ved at blive et dominerende marked for moderne kunst. Det har betydning for de værker, der bliver købt, og dermed også i sidste instans de værker, der bliver lavet.

Kunsten bliver med andre ord med stor sandsynlighed mere asiatisk i både form og indhold i de kommende år. Det globale tyngdepunkt rykker mod øst, ikke bare i økonomisk henseende, men i en vis grad også kreativt. Verdenskunsten er ved at runde et historisk hjørne.

peha
(f. 1968) bringer Det Fjerne Østen nærmere som Weekendavisens Asienkorrespondent. Ph.d. i Kina-studier og cand.mag. i samfundsfag og russisk. Taler og læser kinesisk og japansk. Har som journalist i Østasien bl.a. for AFP, Bloomberg og Financial Times i de seneste 30 år rapporteret fra samtlige kinesiske provinser og alle regionens lande, inklusive Nordkorea. Forfatter til ni bøger udgivet på dansk, engelsk, kinesisk og rumænsk, herunder New York Times-bestselleren Shanghai 1937: Stalingrad on the Yangtze og senest Grønland i krig: Spillet om Arktis 1939-45.

Andre læser også