Anmeldelse: Afgang 2024. Der er mange kunstverdener og mange måder at være kunstner på, men afgangsudstillingen fra Det Kongelige Danske Kunstakademi bliver en stadig mere vigtig showcase. Det viser museernes indkøb.

Nåleøjet

En afgangsudstilling er lige så meget en begyndelse som en afslutning – lyder det gerne i åbningstalerne til dimittenderne fra Kunstakademiet i København. Allerede på pressevisningen af Afgang 2024 genlød mantraet i forskellige udgaver fra kurator Matthew Post og kunsthaldirektør Michael Thouber. Det er ikke kun pressen, der skal mindes om betingelserne; at det for de fleste af kunstnerne er første gang, de udstiller i så imposante omgivelser som Kunsthal Charlottenborg. Især virker det som en besked til de unge kunstnere, hvis nerver de seneste måneder har været godt spændt op; at afgangsudstillingen ikke er den sidste, eneste og altafgørende mulighed for at vise sit kunstneriske værd.

Det ændrer ikke ved, at stemningen omkring finalen på kunstuddannelsen på Kongens Nytorv for hvert år kun er mere og mere kørt op. Den fremmødte presse er en målestok i sig selv. For ti år siden var der højst et par stykker, det var vel knap en egentlig pressevisning. I år var omkring 20 kritikere og kulturjournalister mødt op for at tale med de 30 kunstnere, som tålmodigt stod skildvagt ved egne værker, klar til at svare og forklare.

Andre læser også