Oprejsning. »Vor berømte Landsmandinde« Anne Marie Carl-Nielsen hentes ud af glemslen.

Kvinde med hestekræfter

Billedhugger og modelhest uden for Anne Marie Carl-Nielsens atelier på Langeliniekajen, cirka 1908, dengang heste – og andre dyr – stadig fyldte i kunsten. Hun lærte at ride som femårig på gården ved Kolding og havde heste mellem hænderne hele livet. Foto: Odense Bys Museer, Carl Nielsen Museet, ca. 1908, ukendt fotograf

Anne Marie Carl-Nielsen står oprejst under hesten, og der er stadig luft mellem hendes lyse stråhat og dens bug. Et kolossalt, virilt dyr i gips. Hun står dér som en tændstikæske ved siden af et danefæ for at vise størrelsesforholdet. I sin arbejdsdragt ligner hun en kompakt, lille kone, der kunne stå og sælge sild på Højbro Plads, men Anne Marie Carl-Nielsen er den første kvinde i verden, der fik til opgave at lave en rytterstatue. En mands arbejde siden antikken. Det sværeste, mest prestigiøse, tidskrævende og anstrengende, billedhuggere kunne udsættes for, og dét, de alle sammen helst ville.

Før vinderen af konkurrencen blev udpeget, sagde en billedhugger, en professor ved akademiet, til hende: »De kan spare dem al ulejlighed. Selv om de modellerede som en engel, fik de den ikke – en kvinde vil ikke få sådan opgave!«

pesd
(f. 1960) er forfatter og journalist fra Danmarks Journalisthøjskole. Har skrevet i alle avisens sektioner siden 1990 og trives bedst uden faste stofområder. Skrev sin første bog København. Folk og kvarterer i 2002 og har siden skrevet en række bøger om uimodståelige steder og fænomener. Modtog Gyldendals Faglitterære Pris i 2005.

Andre læser også