Resonans. Den skotske verdensstjerne Evelyn Glennie er den første solopercussionist nogensinde. Hun er også adlet som Dame of the British Empire, indehaver af over 2.000 slagtøjsinstrumenter foruden årets modtager af Léonie Sonnings Musikpris. Og døv.

Kroppen er et øre

Metroen synger i skinnerne, vandet i bassinet foran DRs blå koncerthus risler, mens vinden suser om hjørnet. En mand taler højt for sig selv på et fremmed sprog, svingdøren hviner lidt metallisk, en summen fra mennesker på etagen nedenunder stiger op til det sted, hvor man får scannet sin billet med et højt biip. Sko med og uden hæl klikker og klakker mod gulvet, flasker klirrer i baren, nogen hoster, elevatoren åbner døren med et pliing.

Verden er fuld af lyd, og uden tvivl har jeg fået skærpet mine sanser de seneste dage, hvor jeg har fulgt percussionisten Evelyn Glennie ved hendes besøg i Danmark. Der er tale om en slags forpremiere på hendes visit til juni, hvor hun får overrakt den fornemme Léonie Sonnings Musikpris. Her skal hun spille slagtøjskoncerter af James MacMillan, Michael Daugherty og Áskell Másson, og jeg kan bare sige: Bestil billet til en oplevelse af en anden verden. Glennie spiller fantastisk og er rigtig godt selskab på en scene.

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også