Afgrundsdyb. Hugo von Hofmannsthals version af tragedien Elektra på Odense Teater er probat.

Kælderkold klassik

Skuespil, der bliver til operaer, blegner som regel i forhold til den musikalske omfavnelse. Hvem ønsker at opleve Sardous skuespil Tosca, når Puccini har taget alle stik hjem med sit ubarmhjertigt koncise mesterværk? Noget bedre står det til med Beaumarchais’ drilske komedie Figaros bryllup, men den lever dog en skyggetilværelse målt med Mozarts funklende opera. Ligevægt kan findes mellem Schillers tragedie Don Karlos og Verdis opera Don Carlo.

Helt suveræn er Richard Strauss, da han skaber sin opera Elektra over samtidsdigteren Hugo von Hofmannsthals skuespil af samme navn og i stedet for en libretto benytter originalteksten så godt som uændret. Dramaet er fra 1903, operaen er fra 1908. Den forbliver højdepunktet af musikalsk ekspressionisme i hele Richard Strauss’ oeuvre. Hos Hofmannsthal er sproget i elegant svungen jugendstil, nu i Madame Nielsens kompetente oversættelse, stillet til rådighed for instruktøren Camille Sieling Langdal. Opførelsen af Elektra på Odense Teater er henlagt til scenen i kulturcentret Odeon.

peter.johannes
(f. 1941) Kulturskribent. Roman: Flugten til Ægypten. Gyldendal 1967. Eksamen: Cand. phil. i dansk. Københavns Universitet 1969. Instruktørlinje: Den danske Filmskole 1969-1971. Dansklærer: Nørre Gymnasium 1972-2002. Dramaturg: Rialto Teatret 1986-1989. Filmlærer: Krogerup Højskole 1987- 1991. Musik- og teateranmelder: Weekendavisen fra 1993.

Andre læser også