Tapet. Det er svært at være stedmor og samtidig drømme om at være mor. Meric Algün rider undersøgende med på moderbølgen i en rekonstrueret model af sit eget hjem.

Hvilken mor

Højt til loftet, lyst og et blomstret tapet i sart violet og sennepsgul på opsatte træplader er det, jeg træder ind i. Jeg har på forhånd læst mig til, at jeg skal bevæge mig ind i en lejlighed, og er nysgerrig, som når naboen åbner døren til sin lejlighed, og der gemmer sig et hjem derinde. Et lille kig ind i en andens private rum. I virkeligheden står jeg i Lunds Konsthall, et galleri placeret centralt i Lund tæt på byens domkirke. Galleriet tilhører kommunen, som altid tillader fri entré til skiftende moderne udstillinger. Lige nu kan den tyrkiskfødte og Stockholms-baserede kunstner Meriç Algün opleves. Hun har bygget rammerne for sin egen lejlighed og i samarbejde med Johan Hjerpe tegnet den lille blomst, der gentager sig tætsiddende i tapetet som på en mark: en stedmoderblomst.

Algüns kunstneriske praksis er overvejende installationer og samlinger af objekter. Tidligere har hun for eksempel indrettet et immigrationskontor eller lavet hylder med alle de bøger, der aldrig bliver udlånt på biblioteket. Kunstværkerne har oftest et politisk incitament med afsæt i hendes personlige fortælling som tyrkisk statsborger i et EU-land eller som her, hvor hun prøver at forstå moderskabet som en barnløs stedmor.

Andre læser også