Anmeldelse: Wild Thing. Hvis nogen har været igennem tidens vridemaskine, er det billedkunstneren Paul Gauguin. I Sue Prideaux' skarpe biografi bliver historien om hans koloniale og seksuelle overgreb revideret, så værket kan ses på ny.

Gauguin genrejst

Det var egentlig en skuffet kunstner, der nåede hovedstaden Papeete på Tahiti i juni 1891. Gauguin havde taget toget fra Paris til Marseille, damperen Oceania gennem Suezkanalen, via Aden, Mauritius, Australien. Så skiftede han skib til en halvrådden tremastet skonnert, og efter sammenlagt 63 dages rejse var Tahiti endelig i sigte. 

Destinationen, der af opdagelsesrejsende og en af tidens populære forfattere, Pierre Loti, var beskrevet som paradisisk og primitiv, lyste for hans blik før indsejlingen med vulkansk sand, krystalklart vand, skarlagensrøde træer og vajende palmer. Men efter 11 år som fransk koloni, hvor den franske administration havde forbudt den lokale byggestil, palme- og bambushytter, skiftet religionen ud med konkurrerende katolske og protestantiske missionærer og sørget for, at kvindernes lændeklæde blev erstattet af kjortler, fordi nøgenhed var syndigt, var synet af Papeetes såkaldte civilisation nedslående.

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også