Essay. Hvad stiller man op med Martin Brygmanns musik?

Forklædt som ironi

I mandags offentliggjorde DR en dokumentar i to dele, Sexisme i musikbranchen, der tegnede et lidet flatterende portræt af multikunstneren Martin Brygmann. Flere kvinder stod frem med anklager om grænseoverskridende adfærd fra manden, der i slutningen af 1990erne slog igennem som en del af komiker-poptrioen Det Brune Punktum. 

Hurtig overflyvning. Under en overnatning i Aarhus i 2007 var han eksempelvis kravlet ind under sangerinden Signe Svendsens dyne, mens hun lå og sov – fortæller hun – hvorefter han havde befamlet hende. Bassisten Liva Susic og sangeren Anne Gadegaard kunne fortælle om, hvordan de begge havde modtaget beskeder med seksuelle undertoner fra Brygmann, da de begge var blot 17 år gamle. En anonym kvinde fortalte om at blive groomet og have sex med Brygmann, da hun var 16 år gammel. Flere af disse episoder fandt sted, mens pigerne havde et professionelt samarbejde med den væsentligt ældre og mere etablerede Brygmann. Selv har han på Facebook hævdet at sidde inde med dokumentation, der kan modbevise flere usandheder og påstande i dokumentaren – uden dog at have fremlagt nogen.

svil
(f. 1981) er journalist og kommentator. Han er uddannet i statskundskab ved Københavns Universitet. Villemoes' primære interesseområder er politik og samfund, religion, integration og kulturkampe. Han har skrevet for Weekendavisen siden 2011.

Andre læser også