Musical. Mel Brooks’ The Producers på Det Ny Teater er ren lattergas for den sagesløse beskuer.

Efterår med Hitler

Hvis det politisk ukorrekte tænder Dem, så slå vejen forbi Det Ny Teater, hvor musicalversionen af Mel Brooks' i 1967 så kontroversielle spillefilm Forår for Hitler under sin amerikanske originaltitel, The Producers, giver den gode smag og almindelig dekorum fingeren i en forrygende og forrykt opsætning med så meget knald på, at de medvirkende givetvis efterfølgende skal en tur i ilttelt for atter at få vejret.

Det er manisk og morsomt – og Mel Brooks og Thomas Meehans manuskript til musicalen fremstår næsten mere grænseoverskridende i dag, end da den lanceredes i 2001. Man forlader teatret som en hårdt vredet karklud, for der er knap nok fem sekunder undervejs, hvor det sagesløse publikum kan snappe efter vejret. Replikkerne fyger som kugler fra et maskingevær, de skæve sange fyres uforskammet livfuldt ud over scenekanten, bandet swinger som bare pokker, og aktørerne i det dynamiske ensemble er i næsten konstant, men udsøgt koreograferet bevægelse, mens den imponerende scenografi er en fest for blikket. What's not to like?

ubu232
er forfatter, digter, musikkritiker, foredragsholder, dj og sangskriver. Født 1956. Debuterede som digter i 1981, har siden skrevet 12 bøger, senest digtsamlingen "Personfølsomme oplysninger" om et kræftforløb. Derudover har Lynggaard udsendt flere cd'er med egen musik. Tilknyttet Dagbladet Information 1992-2017. Hver tirsdag er han sammen med kollegaen Henrik Queitsch vært på programmet "Rockhistorier" på heartbeats.dk.

Andre læser også