Working class hero. Den amerikanske sang er en tørstig ung mand, der vil det gode, men ikke altid magter det. Mød Zach Bryan.

Den nye hillbilly

Foto: Amy Harris, Scanpix

Der er en sær poesi i, at Zach Bryans nye album, det storladent betitlede The Great American Bar Scene, udkom næsten samtidig med nomineringen af J.D. Vance som republikansk vicepræsidentkandidat. For på sin vis spejler de hinanden.

Den ludfattige dreng fra Rustbæltet, der undslap det fremtidsløse bonderøvsliv og blev en mægtig mand; en opvækst, der kom både en selvbiografi, en film og en politisk karriere ud af. Og så altså 28-årige Zach Bryan fra Oklahoma, den alternative countrymusiks nye håb, »mændenes Taylor Swift«, som han bliver kaldt i spøg, og lige så snavset, som Taylor er pæn: altid med en smøg i flaben, dåseøl på scenen, tatoverede overarme under afklippede ærmer. Men også en smed af inderlige kærlighedssange, der får en hastigt voksende fanbase til med amatørdetektivens iver at forsøge at udregne, hvilke tekster der mon omhandler hvilket forlist forhold. En følsom hillbilly, hvis succes magasinet The Atlantic under rubrikken »Zach Bryans budskab til mænd« har kaldt »et håbefuldt tegn for moderne maskulinitet«, så man kunne få mindelser til Dagbladet Informations hjemlige kåring af Tobias Rahim som først vejviser til et nyt maskulinitetsideal, siden venstrefløjens åndelige leder.

mite
(født 1991) er digital redaktør. Arbejder med Weekendavisens digitale udvikling og tilstedeværelse, og skriver sporadisk i avisen om kultur og teknologi. Har tidligere været hos Dagbladet Information.

Andre læser også