Mindekultur. Kirkegården er en spejling af samfundet. Tanker om døden og kirkegårde i anledning af allehelgensdag.

De dødes have

Illustration: Peter Wandel.

»Da jeg voksede op i 60erne, spejlede kirkegården i en periode parcelhuskvarteret og velfærdssamfundet, hvor bykirkegårdene og parkkirkegårdene havde demokratiske idealer. I dag handler det mere om individets forhold til naturen.«

Biskop Elof Westergaard sidder på en københavnsk café og taler med en dæmpet og blød stemme, der klinger af hjemstavnen Lemvig, hvor han er født og opvokset med en far, Ejgil Westergaard, der var billed- og stenhugger. Så udsigten fra barnekammeret kunne være en tonstung sten, der mirakuløst blev hævet op i luften af en kran på vej til kirkegården. Døden var nærværende, fordi folk kom i sorg og talte om, hvilken sten med hvilken skrift eller udsmykning der skulle udgøre den sidste hilsen fra familien til den afdøde.

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også