Glemt. Samleren Carl Kjersmeier var en amatør i tropehjelm, men hans pionerstudier af afrikansk kunst satte en milepæl i kunsthistorien og ændrede synet på afrikansk kunst.

Afrika i Svendsgade

Lidt gemt af vejen i det fjerneste hjørne af Nationalmuseets etnografiske samling findes et vidunderligt rum, hvor kun få besøgende kommer. Det er dunkelt og helt domineret af nogle enorme montrer, som i ét langt forløb dækker de tre af væggene i flere meters højde. Bag glasset sidder, ligger, står og hænger en overflødighed af afrikanske kunstgenstande. Rituelle figurer og masker, der skuer ud i rummet med hvert deres udtryk, nogle uudgrundelige, andre tvære eller direkte truende. Smukke former og blanke overflader i nuancer af brun og sort.

Her er ingen forklaringer på noget ud over et par henkastede bemærkninger om en enkelt nakkeskammel fra baluba-folket i Congo og en gravfigur fra fang-folket i Gabon. Ingen kan se, at samlingen er ophængt geografisk og strækker sig fra Congo-området gennem egne af det østlige Vestafrika. Og man skal have øjnene med sig for at opdage skiltet, som oplyser om, at dette er »Kjersmeiers samling« og at det var »den største og bedst kendte privatsamling af afrikansk kunst i 1930’erne«.

lofr
(f. 1966) er journalist og forfatter samt ph.d. i neurobiologi uddannet i Danmark og USA. Hun skriver især om biologi, psykologi, psykiatri og etik og har modtaget en række priser, herunder Den Store Publicistpris, Søren Gyldendal Prisen, European Science Writers Award, AAAS Kavli Science Journalism Award og blev i 2020 tildelt Statens Kunstfonds hæderspris. Er desuden vært på podcasten 24 Spørgsmål til professoren, har produceret flere videnskabsserier for DR og har sammen med instruktør Pernille Rose Grønkjær lavet de prisbelønnede dokumentarfilm Genetic Me og Hunting for Hedonia. Har skrevet en række bøger, som er udkommet på flere sprog, senest bogen Størst af alt – Om kærlighedens natur.

Andre læser også