Æslet spiller en særpræget rolle i de monoteistiske religioner. Det er et undseligt dyr uden særlige egenskaber, men det er også tilskuer til menneskehedens største synder, og det indtager en nøglerolle i vores håb om frelse. Da Jesus palmesøndag red ind i Jerusalem, sad han på ryggen af et æsel, som fulgte ham til korsfæstelsen på Golgata, hvor det stod i korsets skygge. Det siges at være årsagen til, at flere æselracer har to korsformede streger hen over ryggen. Ifølge jødisk tradition vil Messias ankomme på et æsel og frelse menneskene, når de sidste dage indtræffer.

Inden for filmkunsten har æslet også en spirituel betydning, primært fordi det identificeres med en af det 20. århundredes stærkeste kristusallegorier: Robert Bressons Au hasard Balthazar fra 1966. Filmen følger æslet Balthazar, fra han døbes af to børn på en gård og siden sendes videre fra ejer til ejer. På sin rejse får Balthazar syn for menneskets værste sider: Han bliver pisket og udnyttet som arbejdsdyr, og han bliver vidne til død, overgreb og udbytning.