Lebensraum. Hvad skete der med de vilde dyr under coronanedlukningen i 2020? En kortlægning af dyrenes bevægelser giver indsigt i, hvordan mennesker påvirker naturen.
Puma på udgang
I foråret 2020 lå vejene næsten øde hen i store dele af verden. Himlen var tømt for fly, de store cruiseskibe lå til kajs, og tog stod stille. Allerede under pandemien forstod mange biologer, at der på en tragisk baggrund foregik et verdensomspændende naturligt eksperiment i, hvordan mennesker påvirker dyrs generelle adfærd og bevægelsesmønstre. Nogle forskere døbte dette korte fravær af menneskelige aktiviteter antropausen.
Under denne antropause kunne man se optagelser af pumaer på bytur i Santiago i Chile, geder på udflugt i den walisiske by Llandudno, antiloper på promenade i Nara i Japan, legende aber på øde motorveje i Indien, sjakaler i byparker i Israel og leoparder, der snusede rundt i affolkede indiske byer om natten. Optagelserne synes at pege på, at de vilde dyr udvidede deres aktionsradius for at udforske de mennesketomme omgivelser.


