Digitalt indfødt. Skoleelever har i dag dårligere teknologiforståelse, end de havde for fem år siden, viser stor international undersøgelse.

Fortabt på internettet

Interaktive tavler, 3D-printere og iPads i undervisningen. Skoler og lærere benytter sig i stadig større grad af digitale hjælpemidler i undervisningen, og man skulle tro, at det ville skabe elever med større forståelse for teknologi. Men det er ikke tilfældet, viser en ny, international undersøgelse af 8.-klassers teknologiforståelse. Undersøgelsen International Computer and Information Literacy Study (ICILS) viser et markant fald i danske elevers computer- og informationskompetencer i 2023 i forhold til 2018, hvor undersøgelsen sidste gang blev foretaget.

»Det fald, vi ser, bør være et kæmpe wakeupcall. At elever er dårligere nu end i 2018, betyder, at vi står i en krise,« siger Jeppe Bundsgaard, der er professor i didaktik ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet. Han har været med til at udarbejde og foretage den danske del af ICILS-undersøgelsen, siden den første gang blev gennemført i 2013.

maje
(f. 1997) er cand.comm. i journalistik fra Roskilde Universitet, Rikkyo University i Tokyo og Kansai University i Osaka. Hun har tidligere boet i Sydkorea, hvor hun rapporterede om asiatiske forhold for BBC, Politiken, DR og TV2 og var politisk kommentator på en lokal tv-station. På Weekendavisen skriver Malene om forskning, social ulighed, køn og Asien. Hun taler japansk og koreansk.

Andre læser også