I Falsificeret udfordrer vi hver uge vedtagne sandheder, afliver forældet viden og ser på fusk og fejl i forskningens verden.

Det, vi troede, vi vidste

Når man keder sig, er det let at gribe telefonen, åbne YouTube eller TikTok og lade sig underholde af små, korte videoklip, der ikke spilder tid på lange mellemregninger: bare skarpe pointer, hurtige punchlines og letafkodelige billeder.

Det, vi ved nu

Men nu tyder et nyt studie af psykologer fra University of Toronto på, at strømmen af korte videoer faktisk ikke driver kedsomheden på flugt, men derimod forstærker den.

Studiet består af en serie på syv eksperimenter med over 1.200 deltagere. Forskerne bad for eksempel én gruppe om at se en ti minutter lang YouTube-video fra ende til anden, mens en anden gruppe brugte ti minutter på frit at springe mellem syv videoer og spole frem, når det gik for langsomt.

Forskere har undersøgt, om digitale medier som YouTube og TikTok kan drive kedsomheden på flugt. Foto: Helena Dolderer, Scanpix
Forskere har undersøgt, om digitale medier som YouTube og TikTok kan drive kedsomheden på flugt. Foto: Helena Dolderer, Scanpix

Deltagerne mente selv, at de ville få den bedste oplevelse, når de kunne slå væk fra det indhold, de fandt kedeligt, men det viste sig ikke at være tilfældet: De deltagere, der så lidt af det hele, kedede sig tværtimod mere og følte sig mindre underholdt end den gruppe, der kun så en enkelt video uden afbrydelser.

I en pressemeddelelse noterer forskerne, at selvom mange mennesker finder smartphonen frem for at fordrive kedelig ventetid i hverdagen, så tyder forskning altså på, at man kommer til at kede sig endnu mere af at swipe rastløst gennem videoer uden at fordybe sig i indholdet.

Men …

De fleste af undersøgelsens deltagere var unge universitetsstuderende, der altså ikke er repræsentative for hele befolkningen. I et af de syv forsøg havde deltagerne en mere blandet baggrund, og her var resultaterne ikke lige så slående. Juul

Journal of Experimental Psychology, 19. august