Coronapandemien skabte en historisk forstyrrelse af undervisningssystemet verden over. FN vurderer, at 94 procent af alverdens skoleelever på tværs af 190 lande og territorier var påvirket af skolelukninger i midten af april 2020. Hvad det fik af betydning for elevernes faglighed har tre sociologer fra franske Sciences Po, britiske University of Oxford og Stockholms universitet nu undersøgt i et nyt videnskabeligt studie.

I studiet har forskerne gransket 42 videnskabelige studier af læringstab i 15 høj- og mellemindkomstlande: USA, Storbritannien, Australien, Belgien, Brasilien, Danmark, Italien, Spanien, Mexico, Sverige, Schweiz, Sydafrika, Holland, Tyskland og Colombia. Studierne er udgivet fra marts 2020 til august 2022 og bygger på resultater af 291 prøver i læsning og matematik blandt 38 millioner elever i aldersgruppen fem til 18 år.

Forskerne finder, at skolebørn på tværs af alderstrin i gennemsnit mistede, hvad der svarer til 35 procent af et normalt skoleårs indlæring målt i forhold til den forventede fremgang. Tabet var større i matematik end for læsning.

Der er imidlertid klare undtagelser. To for at være nøjagtig. I Sverige, hvor skolerne aldrig lukkede, klarede eleverne sig lige så godt som normalt. Og så er der Danmark, hvor nedlukningen af skolerne mod al forventning ikke satte eleverne nævneværdigt tilbage.

Foto: Niels Christian Vilmann, Scanpix
Foto: Niels Christian Vilmann, Scanpix Niels Christian Vilmann

Nature Human Behaviour, 30. januar