Kort nyt. Mattel får kritik for at bedrive forskningsbaseret markedsføring, der konkluderer, at der er "store fordele" for børns udvikling ved leg med dukker.
Barbie-videnskab
For tiden går Barbie-filmen sin sejrsgang i verdens biografer, men ikke alle er lige begejstrede for den langbenede dukke og det firma, der står bag hende. For nylig har en række forskere således rejst kritik af den måde, firmaet Mattel bruger videnskab til at promovere sine produkter på over for børn og deres forældre. I en ny artikel i The British Medical Journal kalder eksperter i børns sundhed og udvikling en række forsøg med Barbie-dukker på britiske skoler for »alarmerende« og »frastødende«, fordi de bruges til at markedsføre og udbrede kommercielle produkter under dække af at være en del af et uafhængigt forskningsprojekt.
Forsøgene er en del af projektet Barbie School of Friendship; en undersøgelse finansieret af firmaet bag legetøjet. Her tester man de sociologiske og psykologiske effekter af leg med de populære plasticdukker, blandt andet ved at observere børnene og sammenligne med effekten af et digitalt legeredskab. Måske knap så overraskende er der »store fordele« ved at lade børn lege med Barbie, i forhold til hvis de for eksempel leger med en tablet. Det skriver firmaet Mattel nu på sin hjemmeside. Påstandene er blandt andet, at den fysiske leg med dukker øger hjerneaktiviteten og forbedrer børnenes evne til at beskrive deres indre følelsesmæssige tilstande. Og det er blandt andet den slags forskningsbaseret markedsføring, der får flere eksperter til at kritisere projektet.
Del: