Overgangsfase. Digitale konkurrenter, høje papirpriser, lav profitmargen. Skyggerne er mange i bogbranchen. Er den i krise?
Papiret falmer
De færreste bryder sig om at tale om problemer. »Udfordringer« lyder lidt bedre. Dem er der til gengæld rigeligt af i bogbranchen i disse år. Det afspejler sig i andre eufemismer som eksempelvis de »omprioriteringer« på Gyldendal, der i oktober kostede 14 medarbejdere jobbet, eller den »omstrukturering« på Politikens Forlag, der hen over årsskiftet førte til fire opsigelser, og at en række stillinger ikke bliver genbesat.
»Markedet er i en udvikling, som vi skal være på højde med – ikke ved siden af, hvis vi skal have en fin forretning,« lød det fra Lene Juul, direktør hos Politikens Forlag, til Kulturmonitor i den forbindelse. Når en udenforstående hører, at et marked er i en »udvikling«, som man skal være »på højde med« ved at fyre ansatte, er det svært ikke at få den kætterske mistanke, om bogbranchen mon er i krise.
Del: