Camppop. Dramatikeren Aleksa Okanovic debuterer med en lommefilosofisk kitschroman om nazisternes dødslejr, som viser, hvad der mistes, når litteraturen automatiseres.

Holocaust ifølge kunstig intelligens

De seneste måneders fremkomst af højtudviklede former for kunstig intelligens har gjort det nemmere at forestille sig, at romaner i fremtiden bliver noget, man kan bestille fra en maskine. Det er en udvikling, som giver det tiltagende præstationsduperede individ grund til at lede efter de mærker, som det særligt menneskelige sætter i litteraturen.

Heldigvis findes der allerede en romangenre, der på forbilledlig vis indikerer, hvad der mistes, når litteraturen automatiseres. Det drejer sig om »camppop«, en relativt ny slags semifiktive feelgood-fortællinger fra udryddelseslejre, der for alvor vandt indpas herhjemme med udgivelsen af Heather Morris' roman Tatovøren fra Auschwitz fra 2018, som har solgt 12 millioner eksemplarer på verdensplan og får premiere som tv-serie senere på året.

kats
(f. 1988) er kulturredaktør på Weekendavisen. Uddannet i antropologi fra Københavns Universitet og Columbia University, New York. Startede med at skrive for Atlas Magasin, og har siden 2015 gjort det på Weekendavisen, hvor hun også har redigeret sektionen Bøger. Har tidligere boet i Jerusalem, og undersøger i dag gennem kultur som prisme, hvem vi var, og hvem vi er ved at blive.

Andre læser også