Næsehornsudlignende. Et udvalg af alt det uendeligt løse, julepioneren Charles Dickens skrev ved siden af sit monumentale romanarbejde, er dramatisk melodiøs lystlæsning.

Glædelig Dickens!

At storbyen, og nærmere bestemt London, er en jungle, er en metafor, der får hove at galoppere på hos alletiders bedste prosaist og romanforfatter Charles Dickens.

Akkurat to gange optræder næsehorn, eller næsehornshud mere præcist, i den slemt tilfældighedsramte, hardcore-melodramatiske julehistorie »Blind vej«, som Dickens skrev sammen med sin ven Wilkie Collins i 1867. Begge optrædener er billedlige, personafsmittede beskrivelser af effekter tilhørende den mestendels komiske biperson Joey Ladle (Dickens-navne!), kældermester, melankoliseret, ifølge ham selv, af mange års optagelse af vin gennem porerne, hos vingrossisterne Wilding & co. (tidligere Peppleson Nephew (Dickens-navne!!)) – et efter Ladles mening skæbnesvangert navneskifte). Første gang:
»En langsom og massiv mand, som inden for den menneskelige arkitekturs stilarter var bygget i bryggerkusk-stil og klædt i krøllet tøj og forstærket forklæde, hvis materiale efter udseendet at dømme var et kompositum af dørmåtte og næsehornshud.«

larsbukdahl
(f. 1968) er forfatter og anmelder. Cand. phil. i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. Debuterede som anmelder i Kristeligt Dagblad i 1988, sluttede sig til Weekendavisen i 1996, Debuterede som forfatter med digtsamlingen Readymade! i 1987, har siden udgivet både digte, romaner, rim og remser, børnebøger og litterære monografier, senest kom erindringsteksterne Korshøjen, 2018. Siden 2008 redaktør på det hæderkronede poesitidsskrift Hvedekorn. Blogger på bloggen Blogdahl og bebor desuden en hjemmeside larsbukdah.dk. Modtog 2008 Kunstrådets Formidlingspris.

Andre læser også