Tidens Høecktand. Klaus Høeck knuselskes som en avantgardens Benny Andersen, men skønheden og skandalen i hans sorte sonetter brænder hvidglødende for evigt og evigt.

Desperationens mægtige elfenbensbalkoner

Det er sgu ikke mange danske poetiske værker, der forbliver moralsk diskutable, samtidig med at de sprogkunstnerisk fremstår så indiskutabelt fremragende som nogensinde. Hvor mange andre overhovedet end Yahya Hassans to digtsamlinger, 2013 og 2019 (vi savner den unge mester hårdt!), og Klaus Høecks fire terrorist- og diktaturbesyngende digtbøger fra 70erne, Ulrike Marie Meinhof, 1977, Topia eller Che Guevara, 1978, Winterreise, 1979, der trip, trap, militærstøvle var en trilogi, og så efternøleren Sorte sonetter, 1981, den mest udødeligt fuldendte i sekvensen?

Gyldendal, der også – vildt nok! – var Høecks forlag tilbage i de 70er-agtige 70ere, genudgiver denne uge fortjenstfuldt akkurat Sorte sonetter i så godt som samme enkle, stilige udstyr som dengang – så godt som, fordi omslagskunstner John Ovesen ultracool har tilføjet nogle få gule og røde klatter i den udzoomning af et kornet, overmalet portræt af PLO-leder Yasser Arafat, der udgør forsiden.

larsbukdahl
(f. 1968) er forfatter og anmelder. Cand. phil. i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. Debuterede som anmelder i Kristeligt Dagblad i 1988, sluttede sig til Weekendavisen i 1996, Debuterede som forfatter med digtsamlingen Readymade! i 1987, har siden udgivet både digte, romaner, rim og remser, børnebøger og litterære monografier, senest kom erindringsteksterne Korshøjen, 2018. Siden 2008 redaktør på det hæderkronede poesitidsskrift Hvedekorn. Blogger på bloggen Blogdahl og bebor desuden en hjemmeside larsbukdah.dk. Modtog 2008 Kunstrådets Formidlingspris.

Andre læser også