Desperadolivet. Nath Krause debuterer punket sitrende med rekordmartret, socialrealistisk poesi, der halsstarrigt hallucinerer sig mod forløsning i en japansk selvmordsskov.

Den ømmest bekendende

Det er en temmelig talentfuld, på samme tid vildt original og totalt tidstypisk debut, Nath Krauses umuligt betitlede Logan i Aokigahara. I mine øjne ligner det straks et hovedværk i den unge poesi, og jeg er glad for at anmelde bogen samme uge, som den udkommer, så anmeldelsen kan være det stykke breaking news, den fortjener at være.

Sjovt nok rapporterer det skarpt flimrende, socialrealistiske første afsnit løbende om digterjegets forgæves forsøg på at få et manus antaget på Gyldendal: »Gyldendal ønsker mere desperation i teksten. De nævner/ de massive svigt i barndommen, depressionerne, selvmordstankerne,/ psykoserne, kønsproblematikken./ Det er de ting, digtene allerhelst vil tale om.«

larsbukdahl
(f. 1968) er forfatter og anmelder. Cand. phil. i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. Debuterede som anmelder i Kristeligt Dagblad i 1988, sluttede sig til Weekendavisen i 1996, Debuterede som forfatter med digtsamlingen Readymade! i 1987, har siden udgivet både digte, romaner, rim og remser, børnebøger og litterære monografier, senest kom erindringsteksterne Korshøjen, 2018. Siden 2008 redaktør på det hæderkronede poesitidsskrift Hvedekorn. Blogger på bloggen Blogdahl og bebor desuden en hjemmeside larsbukdah.dk. Modtog 2008 Kunstrådets Formidlingspris.

Andre læser også