Anmeldelse: Mischling. Suzanne Brøgger skriver, som hun lever, og lever, som hun skriver, i gådefuld, civilisationskritisk roman.

Akut sørgeskrift

Som litterær persona og intellektuelt ikon har Suzanne Brøgger siden debuten i 1973 i den grad været til stede i verden med en frygtløs og generøs humanisme. Og hendes nye roman, Mischling, synes som en slags akut sørgeskrift at udspringe af tidens kompleks af kaos, kriser og konflikter.

Slottet Taverney ved Middelhavet er blevet købt af en venturekapitalist, der har stillet det til rådighed for en modeskribent fra New York. Hun indkalder sine venner: en fransk sufi-pottemager, en akrobat, en filminstruktør, en vietnamesisk antropolog, en fransk diplomat, en buddhistisk lærer og en dansk skuespillerinde med flere. De er, som det hedder, haute couture-flygtninge.

krot
(f. 1964) skriver litteraturkritik, kommentarer og journalistik. Han har skrevet en række essaysamlinger om litteratur, kultur, politik, rejser m.m., blandt andet 'Kvinde på Dronning Louises Bro', 'Frisk fisk til inkaen', 'Den nøgne maskine', 'Soldatens år', 'Ord og handling', 'Det der var' og 'Flugten til Europa', 'Den druknede dreng' om flygtningekrisen som motiv i samtidslitteratur og kunst og senest 'Den sorte mand. Racisme, woke og hvidhed i dansk litteratur'. Desuden tilrettelægger og programvært på radioprogrammer og podcasts til DR P1 og P2.

Andre læser også