I Falsificeret udfordrer vi hver uge vedtagne sandheder, afliver forældet viden og ser på fusk og fejl i forskningens verden.

Det, vi troede, vi vidste

Det er greenwashing, når en virksomhed vildleder offentligheden til at tro, at dens produkter er mere miljøvenlige, bæredygtige eller »grønne«, end de faktisk er.

Derfor har virksomheder med ambitiøse bæredygtighedsstrategier naturligvis også ansat professionelle indkøbere med solid erfaring i at vurdere produkter og bæredygtighed, så de hurtigt kan skelne mellem fup og fakta.

Modtag Weekendavisens kulturnyhedsbrev

Kom med ind på kulturredaktørens kontor, når Kathrine Tschemerinsky giver perspektiv på ugens vigtigste kulturhistorier.

Hermed giver jeg tilladelse til, at Weekendavisen ugentligt sender en mail med udvalgte historier og i tilfælde af særlige historier og ekstraordinære begivenheder mere. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan indeholde annoncer fra tredjepart og i visse tilfælde blive delt med disse. I vores privatlivspolitik kan De læse mere om tredjeparter og hvordan De trækker Deres samtykke tilbage.

Det, vi ved nu

Desværre viser en ny undersøgelse fra universitetet Ca' Foscari i Venedig, at selv erfarne indkøbschefer ikke kan se forskel på greenwashing og certificerede produkter. I studiet blev 465 indkøbschefer fra syv EU-lande bedt om at vurdere, hvor meget de var villige til at betale ekstra for særligt miljøvenlige produkter inden for kategorierne kopipapir, sikkerhedshandsker og laptops.

Foto: Kasper Løftgaard.
Foto: Kasper Løftgaard.

Den ene gruppe blev præsenteret for certificerede bæredygtige produkter, mens den anden gruppe udelukkende så de grønvaskede produkter.

Resultatet viste, at indkøberne var villige til at betale lige så meget ekstra for produkter med pseudogrønne påstande som for produkter med en officiel miljøcertificering, og konklusionen var den samme på tværs af lande og produktkategorier.

Men …

Forskernes konklusion er dog også, at indkøbscheferne ikke nødvendigvis er uopmærksomme, men at certificeringslandskabet snarere er kaotisk og uoverskueligt. Globalt findes der mere end 400 forskellige ordninger, og det gør det svært selv for eksperter at vurdere troværdigheden. Anbefalingen er derfor mere standardiserede og tydelige certificeringer, hvis bæredygtighedsstrategier skal have en reel effekt. 

Scientific Reports, 3. april og Anthropocene Magazine, 22. april