Kort nyt. Selvkørende biler er sikre, når de kører ligeud. Men når de drejer, bliver det farligt.
Sikker med modifikationer
Førerløse biler i gaderne kan synes både tæt på og meget langt væk. Autonome køretøjer, der styres af kunstig intelligens, triller allerede rundt på udvalgte veje i blandt andet de amerikanske storbyer San Francisco, Phoenix og Los Angeles og kinesiske Beijing, men en egentlig selvkørende revolution er ikke lige rundt om hjørnet.
Den primære stopklods handler naturligvis om sikkerhed – eller mangel på samme. Kan vi stole på den selvkørende teknologi, og vil de førerløse biler virkelig nedbringe antallet af ulykker på vejene?
Nu giver et af de største studier af færdselsuheld involverende henholdsvis selvkørende og menneskestyrede biler nogle af svarene.
Ingeniører fra University of Central Florida i USA har samlet og nærstuderet ulykkesdata fra 2016 til 2022 om 2.100 autonome køretøjer og over 35.000 biler med mennesker bag rattet. Førstnævnte er kendetegnet ved, at de ved hjælp af teknologier som radar, gps og et væld af kameraer er i stand til at køre stort set uden menneskelig involvering. De mange indsamlede data stammer primært fra Californien.

I 548 tilfælde kunne forskerne foretage en direkte sammenligning af autonome og ikkeautonome bilers uheld under ensartede omstændigheder som vej- og vejrforhold, tidspunktet for køreturen, og hvorvidt ulykken fandt sted i et kryds eller på lige vej.
Kort fortalt finder forskerne, at de autonome biler er sikrere end de ikkeselvkørende i de fleste tilfælde. Her er der generelt tale om rutinepræget kørsel såsom at holde sin vejbane og tilpasse sig den øvrige trafik.
Til gengæld er de selvstyrende køretøjer signifikant mere usikre, når de kører ved daggry eller skumringstid, og når de svinger. Her er risikoen for uheld henholdsvis knap to og mere end fem gange højere for de selvkørende biler, lyder det.
Nature Communications, 18. juni
Del:



