Kort nyt. Coronapandemien satte alverdens skoleelever tilbage, men ikke i Danmark og Sverige.

Den danske undtagelse

Coronapandemien skabte en historisk forstyrrelse af undervisningssystemet verden over. FN vurderer, at 94 procent af alverdens skoleelever på tværs af 190 lande og territorier var påvirket af skolelukninger i midten af april 2020. Hvad det fik af betydning for elevernes faglighed har tre sociologer fra franske Sciences Po, britiske University of Oxford og Stockholms universitet nu undersøgt i et nyt videnskabeligt studie.

I studiet har forskerne gransket 42 videnskabelige studier af læringstab i 15 høj- og mellemindkomstlande: USA, Storbritannien, Australien, Belgien, Brasilien, Danmark, Italien, Spanien, Mexico, Sverige, Schweiz, Sydafrika, Holland, Tyskland og Colombia. Studierne er udgivet fra marts 2020 til august 2022 og bygger på resultater af 291 prøver i læsning og matematik blandt 38 millioner elever i aldersgruppen fem til 18 år.

Forskerne finder, at skolebørn på tværs af alderstrin i gennemsnit mistede, hvad der svarer til 35 procent af et normalt skoleårs indlæring målt i forhold til den forventede fremgang. Tabet var større i matematik end for læsning.

Der er imidlertid klare undtagelser. To for at være nøjagtig. I Sverige, hvor skolerne aldrig lukkede, klarede eleverne sig lige så godt som normalt. Og så er der Danmark, hvor nedlukningen af skolerne mod al forventning ikke satte eleverne nævneværdigt tilbage.

Nature Human Behaviour, 30. januar