Kompostering. Lea Marie Løppenthin bearbejder klima, kønspolitik og kropslighed i en uhyre velskrevet roman, der gnistrer, når den kører af sporet.
Blandt ritualkonsulenter og jordfødte i Maribo
Det allerførste, man møder i Lea Marie Løppenthins tredje roman med den fascinerende titel Livet går over sine bredder, er en opsigtsvækkende indholdsfortegnelse: en prolog, to intermezzoer, fem kapitler med titler som »Retfærdighed ophøier et Folk« og »Erosion« samt en epilog med titlen »Jorden er mit fartøj«. Romanens stilistiske armbevægelser er en del mere diskrete, end dette førstehåndsindstryk lader ane, men det giver en idé om dens vildtvoksende væsen.
Livet går over sine bredder er et uforudsigeligt eksperimentarium, der samler nogle af de væsentligste tråde i 2020ernes idélandskab, heriblandt klimakrise, kønspolitik, kolonialisme og kropslighed. Der er dog langtfra tale om et forsøg på at made læseren med en ideologisk ske, snarere filtreres tematikkerne gennem en litterær form, så de udvikler sig i uforudsigelige og forunderlige retninger i form af historiske og mytologiske overvejelser om, hvad det overhovedet vil sige at være levende.
Del: