Madame Nielsen: The Monster. 195 sider. Gyldendal.
En gennemført mærkelig, mærkværdig – og bemærkelsesværdig – roman, berusende velskrevet og evigt udfordrende. Ung dansk mand ankommer til New York først i 1990erne. Han vil træde ind i Historien. På samvittigheden har han allerede Murens fald. Nu vil han optages i avantgardeteatret The Wooster Group, hvor skuespilleren Willem Dafoe – verdensberømt for sin rolle som Jesus i The Last Temptation of Christ – er hovedfiguren. Og de to ligner hinanden, den berømte skuespiller og den magre dansker, de har begge abeagtige ansigtstræk, og den unge mand vil nu »træde i abens og Frelserens sted, som the missing link mellem avantgarden og masserne, Messias og Hollywood«.
Madame Nielsens skrivestil er hensynsløst selvafslørende, smerteligt undersøgende og radikalt grænsebrydende. Alt præsenteret som henførende sætninger, smukt svævende, blødt faldende, ord for ord. En uforlignelig spooky roman, konfliktfrit handlingsmæt og intellektuel på én gang, om individet, kunsten og verdensaltet.
Lyt også til podcasten »Hjem med reol« med alle 10 nominerede til Weekendavisens Litteraturpris 2018:
Afstemningen er slut 15. januar 2019 – vinderen offentliggøres fredag 1. februar.
Læs også om:
Helle Helle: Tove Ditlevsens digte og Herman Bangs kolon
Anne-Cathrine Riebnitzsky: Hestebøger og slægtsromaner
Harald Voetmann: Dyster filosofi og romersk satire
Jakob Martin Strid: Neonreklamer, arbejderdigte og »Mio min Mio«
Poul Duedahl: Historier om de oversete
Niels Brunses reol: Shakespeare og alle de andre
Annette Rosenvold Hvidt: »Frit flet« om Hammershøi
Thorsten Borring Olesen og Niels Wium Olesen: Magtens bøger
Alle episoder af »Hjem med reol« kan findes her på weekendavisen.dk/podcast – eller hvor De ellers lytter til podcast.