Annette Rosenvold Hvidt og Gertrud Oelsner: Vilhelm Hammershøi – på sporet af det åbne billede. 575 sider, rigt ill. Lindhardt og Ringhof.
Vilhelm Hammershøi (1864-1916) er en af vores mest betydningsfulde kunstnere, hvis værker hænger på både danske og udenlandske museer. Han er i dag mest kendt for sine interiør-
billeder, men han malede også landskabs- og arkitekturbilleder, ligesom han var en fremragende portrætmaler. Med sin særlige afdæmpede farveholdning og slørede konturer spejler han det danske vintersind, men han har altid været betragtet som en gådefuld kunstner. I pragtværket Hammershøi – på sporet af det åbne billede kaster de to kunsthistorikere Annette Rosenvold Hvidt og Gertrud Oelsner nyt lys ind over Hammershøis inspirationskilder ved at vise hans forhold til fotografiet, der i slutningen af 1800-tallet endnu var et nyt kunstmedie.
Bogen er et pionerarbejde med fornemme billedgengivelser og mange ikke tidligere offentliggjorte breve og fotografier fra Hammershøis private samling. Dertil kommer, at den er skrevet i et sprog, der gør den tilgængelig også for ikke-fagfolk, der bare holder af Hammershøis malerier.
Lyt også til podcasten »Hjem med reol« med alle 10 nominerede til Weekendavisens Litteraturpris 2018:
Afstemningen er slut 15. januar 2019 – vinderen offentliggøres fredag 1. februar.
Læs også om:
Helle Helle: Tove Ditlevsens digte og Herman Bangs kolon
Anne-Cathrine Riebnitzsky: Hestebøger og slægtsromaner
Harald Voetmann: Dyster filosofi og romersk satire
Jakob Martin Strid: Neonreklamer, arbejderdigte og »Mio min Mio«
Poul Duedahl: Historier om de oversete
Niels Brunses reol: Shakespeare og alle de andre
Madame Nielsen: Min mor er en fisk
Thorsten Borring Olesen og Niels Wium Olesen: Magtens bøger
Alle episoder af »Hjem med reol« kan findes her på weekendavisen.dk/podcast – eller hvor De ellers lytter til podcast.