Mandag lagde et brandskadet tankskib, der få dage forinden var blevet ramt af en drone 200 sømil ud for Indiens kyst, til ved havnen i Mumbai.

Ifølge Pentagon er der tale om »en envejsdrone affyret af Iran«.

Er det sandt, markerer dronens missil en ny realitet i de seneste ugers målrettede angreb på handelsskibe: Fartøjer ud for Indiens kyst er også i skudlinjen.

Siden krigen mellem Hamas og Israel brød ud, er fragtskibe i Det Røde Hav gentagne gange blevet udsat for angreb af Houthi-bevægelsen, som har nære forbindelser til det iranske styre. Houthierne udfører efter eget udsagn angrebene »på vegne af Palæstina« for at ramme israelsk søfartshandel.

Rederier som CMA CGM og Mærsk har omdirigeret deres ruter rundt om Afrikas sydspids. Arkivfoto: Christophe Simon, Scanpix
Rederier som CMA CGM og Mærsk har omdirigeret deres ruter rundt om Afrikas sydspids. Arkivfoto: Christophe Simon, Scanpix Christophe Simon/AFP/Ritzau Scanpix

Men også fartøjer uden relation til Israel bliver ramt, og det har fået rederier til at standse sejladsen gennem Det Røde Hav. 

Danske A.P. Møller - Mærsk omdirigerer nu sine fragtskibe rundt om Afrikas sydspids; en omvej på 7.300 kilometer og med en ekstra omkostning på godt seks millioner kroner.

I Indien spekuleres der på, om det nylige droneangreb er en kontant trussel fra præstestyret i Iran, som er utilfredse med premierminister Modis støtte til Israel. En eksplosion nær den israelske ambassade sent tirsdag eftermiddag har bestemt ikke fået spekulationerne til at svinde ind.

I 2021 var der en lignende eksplosion ved den israelske ambassade i New Delhi, som Israel dengang mente, at Iran stod bag.

furu