Leder. Selvfølgelig skal Haaning beholde pengene. Museet anerkendte, hvad det gik ind til, da det hængte hans nye værk op.

Udenomsværkerne

DET har vakt stor debat, at kunstneren Jens Haaning ikke vil betale de 532.549 kroner tilbage, som museet Kunsten i Aalborg mener at have krav på. Museet bestilte et værk hos Haaning til sin udstilling Work it Out om fremtidens arbejdsliv, og aftalen var, at han skulle låne pengene til at genskabe to ældre værker, der viste henholdsvis en dansk og østrigsk årsløn i kontanter. I stedet leverede han to billedrammer med tomme lærreder under titlen Take the Money and Run og erklærede i en mail, at der var tale om et helt nyt kunstværk. Han havde i stedet valgt at beholde pengene som en kommentar til den miserable aflønning af kunstnere. Til nytår sluttede udstillingen, og Haaning har gemt rovet. Så nu truer museet med civilt søgsmål med henvisning til, at Jens Haaning kontraktligt har forpligtet sig til at betale tilbage senest den 16. januar 2022.

MAN kan imidlertid ikke fortænke Jens Haaning i at beholde pengene. For museet anerkendte, hvad det gik ind til, da det hængte det nye værk op. Titlen Take the Money and Run er ikke til at misforstå. Tomme lærreder gider ingen kigge på: Tyveriet var attraktionen, og museet lagde velvilligt gerningssted til. Hvis museet ikke accepterede præmissen, skulle værket ikke have været hængt op. Nu blev det trækplasteret.

annl
(f. 1968) er udlandsredaktør på Weekendavisen. Siden 1996 har hun arbejdet i mediebranchen, primært i det Berlingske Hus, hvor hun har været skrivende journalist og beklædt forskellige redaktørstillinger på Berlingske og Weekendavisen. Hun har udgivet fire bøger: »Rusland på Røde Plader«, »Poesi for Papfamilier«, »Forstå populismen!« og senest »Skyldig til det modsatte aldrig bliver bevist«. Hun er uddannet cand.mag. i samfundsfag og russisk fra Aarhus Universitet. Hun modtog i 2022 Berlingskes Fonsmarkpris.

Andre læser også