Geografisk. Effekten af at oprette flere uddannelser og studiepladser uden for de største byer er tvivlsom. Det viser nye forskningsresultater.
Flytteplanens fatamorgana
Spredningen af uddannelser til egne uden for de største byer får ikke flere unge fra yderområderne til at gå i gang med en uddannelse. Faktisk spiller afstanden fra hjemmet, hvor de unge har fået deres opvækst, ingen rolle for, om de efter deres studentereksamen begynder at studere. Vil man give flere unge med opvækst i yderområderne et uddannelsesløft, er det derfor ligegyldigt at skele til, hvor mange kilometer der er til uddannelsesstederne. Det er først og fremmest forældrenes uddannelsesbaggrund, som afgør, om deres børn begynder på et studie.
De politiske intentioner om at sikre veluddannet arbejdskraft til hele landet ved at oprette flere studiepladser uden for hovedstadsområdet, Aarhus, Aalborg og Odense hviler også på et tvivlsomt grundlag. Langt de fleste unge, som flytter til andre byer for at læse, bliver ikke boende permanent, når de har afsluttet studierne. Det er kun i hovedstadsregionen, at de unge for alvor slår rødder efter endt uddannelse.
Del: