Leder. Skolelederen fra Vejle måtte opgive, men han gav os en lektion i, hvad der er folkeskolens helt grundlæggende problem.
Croptoppen af isbjerget
DA Bjarne Kyneb meddelte eleverne på Firehøjeskolen i Vejle, at de ikke længere måtte gå i mavebluser, tænkte han måske på sin jobbeskrivelse: at han som skoleleder har ansvaret for undervisningen og trivslen på skolen, herunder de faglige og sociale rammer. At han som leder skal sætte en tydelig retning for skolens kerneværdier, som tilmed er beskrevet under punktet Skolens DNA: »Moral og dannelse, Gode Relationer (et livsvilkår), Selvkontrol (skal trænes inden barnet fylder 7 år) og Positivt Miljø.«
BJARNE Kyneb forregnede sig. Tænk engang. Han troede, at han kunne træffe sådan en beslutning, fordi både han og lærerne i udskolingen mente, at afklædningen i de store klasser var begyndt at gribe om sig: at nogle af pigerne klædte sig på en måde, lærerne ikke fandt passende i et klasseværelse. De havde prøvet dialog og henstillinger uden succes. Måske formulerede han sig ikke så heldigt, men meningen var tydelig. Som én af lærerne på skolen, Pia Maria Andersen, sagde det: »Det handler om dannelse« og om at lære, at der både er begrænsninger og forventninger, »når de kommer ud i det virkelige liv«.
Del: