Leder. Skolelederen fra Vejle måtte opgive, men han gav os en lektion i, hvad der er folkeskolens helt grundlæggende problem.

Croptoppen af isbjerget

DA Bjarne Kyneb meddelte eleverne på Firehøjeskolen i Vejle, at de ikke længere måtte gå i mavebluser, tænkte han måske på sin jobbeskrivelse: at han som skoleleder har ansvaret for undervisningen og trivslen på skolen, herunder de faglige og sociale rammer. At han som leder skal sætte en tydelig retning for skolens kerneværdier, som tilmed er beskrevet under punktet Skolens DNA: »Moral og dannelse, Gode Relationer (et livsvilkår), Selvkontrol (skal trænes inden barnet fylder 7 år) og Positivt Miljø.«

BJARNE Kyneb forregnede sig. Tænk engang. Han troede, at han kunne træffe sådan en beslutning, fordi både han og lærerne i udskolingen mente, at afklædningen i de store klasser var begyndt at gribe om sig: at nogle af pigerne klædte sig på en måde, lærerne ikke fandt passende i et klasseværelse. De havde prøvet dialog og henstillinger uden succes. Måske formulerede han sig ikke så heldigt, men meningen var tydelig. Som én af lærerne på skolen, Pia Maria Andersen, sagde det: »Det handler om dannelse« og om at lære, at der både er begrænsninger og forventninger, »når de kommer ud i det virkelige liv«.

kras
(f. 1971) er chefredaktør. Han er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet med studier på Hebrew University og London School of Economics. Han kom til Weekendavisen som praktikant i 1995 og blev derefter korrespondent i Jerusalem og London, udlandsredaktør og dækkede USA i årene under Barack Obama. Efter afstikkere til DR2s Deadline kom han tilbage til avisen i 2016 og blev chefredaktør i januar 2017. Han har skrevet De retfærdige - en islamisk stafet, Min amerikanske drøm – på jagt efter stjernerne, Ritt og Søren - samtaler om krig og kærlighed, Pundik og Krasnik - og resten af verden og senest En smal bro over afgrunden.

Andre læser også