Uendelighed. Japanske Chiharu Shiotas verden er forunderlig og værd at rejse efter. Sagn, fortællinger og symboler flyder frit, samtidig med at alle tråde samles på hendes fortryllende udstilling i Cisternerne.

Vævet af engle

Få kunstudstillinger har en oplevelseskvalitet af en sådan karakter, der får én til at tænke: Dette bør alle se. Dette er værd at rejse efter. Sådan er det med japanske Chiharu Shiota (f. 1972), der fylder Søndermarkens underjordiske mirakel af et udstillingssted, Cisternerne, med sin kunst. Shiotas værk er hemmelighedsfuldt og pirrende, feminint og nysgerrigt søgende. Med få midler sætter hun sit værk i scene, så man drages, indfanges og befinder sig i et magisk univers bestående af hvide tråde, der vikler sig gennem rum og giver fornemmelsen af et overjordisk spind, som var installationen vævet af engle.

Igennem rum efter rum i det nedlagte, enorme vandreservoir hænger overdimensionerede kjoler og snurrer, mens regndråber skyller over disse »figurer i landskab«, som faktisk er det modsatte: fraværende figurer i et indre landskab. Som publikum hensættes man i en tilstand af umiddelbar lykke, som om barndommens forunderlige eventyr igen blev vakt til live. Kjoler og tråd. Snehvide, Askepot og mange andre fortællinger finder vej gennem hjernebarken, og i hjertet forstår man, at Chiharu Shiota intuitivt har fundet ud af at bevæge sig frit mellem sagn, fortællinger og symboler, der virker stærkt gribende. Hun bruger rød, sort og hvid og forvandler stedet til et uendeligt tankerum.

Andre læser også