Tonen er bare blevet så hård i den offentlige debat, og det hele var meget bedre i gamle dage. Hvis man er en af dem, der tænker sådan, så har man endnu en grund til at læse Anne Christiansens grundige biografi om kunstmaleren Harald Slott-Møller. For ud over at skildre kunstnerens virke og betydning, så er det sjoveste ved den faktisk hans utrolig mange amokanfald. Amokanfald, der blev til kronikker og debatindlæg og trykt i datidens aviser, og som nok er årsagen til, at han både blev frosset ud af kunstnermiljøet og senere af kunsthistorien i begyndelsen af det 20. århundrede. For det var især kritikere og kunstnerkolleger, han følte trang til at give et par sandheder med på vejen.

I 1911 skriver han for eksempel et indlæg i Gads danske Magasin med den sigende titel »Sandheden. Hele Sandheden og Intet andet end Sandheden«, og selvom det var meningen, at han ville anmelde de to forårsudstillinger, ender han med at svine alle dem til, som beskæftiger sig med kunst. Hør bare indledningen: