Anmeldelse: Solar System. Esben Weile Kjær er uhørt trendsensitiv og fuld af energi og vilje til at arbejde med megalomane perspektiver, men hvad vil han sige med sit glitrende bras?
Teletubbies-apokalypsen
Det amerikanske band R.E.M. udgav i 1987 pladen Document, og her findes sangen »It's the End of the World as We Know It (And I Feel Fine)« – en hurtig punkhymne med en bevidsthedsstrømmende tekst om tilsyneladende alt det, som farede igennem Michael Stipes hoved på det tidspunkt, hvor han skrev sangen. Det var dengang, MTV konstant kørte i baggrunden, både konkret og mentalt. Man kom vaklende hjem fra byen og tændte for fjernsynet og faldt i søvn på sofaen med MTV kørende. Musikvideoer blandede sig med drømme.
James Herbert, som lavede flere af R.E.M.s musikvideoer, har også lavet videoen til »It's the End of the World as We Know It (And I Feel Fine)«, og den dokumenterer en tidstypisk stil på et følsomt punkt mellem punk, grunge og ikke så langt ude i fremtiden, den mere plasticomfavnende, futuristiske ravegeneration. I Herberts video går en ung skater rundt og sparker til rodet, som ligger på gulvet i et gammelt, halvvejs sammenstyrtet hus på landet. Det er som affald fra en sammenstyrtet kultur, noget af det fjollet og glitrende. Den unge skater lyser af engleagtig renhed, mens han forsøger at lave tricks med sit skateboard på bunkerne af forbrugskulturens efterladenskaber.
Del:


