Blodigst. »Det er fandme en god kvinderolle,« siger skuespiller Signe Egholm Olsen om Medea og det drama, der har bragt tilskuere ud på kanten af stolen i 2.500 år.

Tarantino på græsk

Der findes et klip på YouTube fra 2010, hvor skuespiller Jens Albinus skal afsløre årets Reumert-vinder for bedste kvindelige hovedrolle. Det er Signe Egholm Olsen i Ibsens Bygmester Solness, og hun springer op på Det Kongelige Teaters gamle scene, slank som en mynde, iført tårnhøje hæle, en kort, sort, ærmeløs kjole og afslører dermed en tatovering på den ene skulder, der grangiveligt ligner en tegneseriekage. Med det røde hår dansende om hovedet, let stakåndet og med øjne, der spærres op hver gang, hun kommer i tanker om, hvem hun skal takke, er hun lige så indtagende og foranderlig i udtrykket som klicheen om en dansk sommerdag.

»Lad os gøre os umage,« siger hun med eftertryk på sit syngende aarhusiansk, »og være modige. Så denne fine, fine kunstart kan blive ved med at udvikle sig.«

synn
(f. 1958) har arbejdet som journalist på Weekendavisen siden 1995 med interview og reportage i alle sektioner og genrer, men med vægten på kultur og samfund. Før det var hun en årrække tilknyttet Danmarks Radios P1 som medarbejder på bl.a. Ugerevyen, Orientering og Det Nye Europa. Mellem 2008-2015 var Synne vært på Interviewserien Louisiana live på Louisiana og hun har skrevet Sol og skygge – Tretten kapitler om Spanien (Gyldendal) og senest Hvad tænker arkitekten på? (Arkitektens Forlag 2015).

Andre læser også