Hlynur Pálmasons The Love That Remains handler om en islandsk familie i kølvandet på en skilsmisse. Alligevel ville det være groft misvisende at betegne filmen som et skilsmissedrama. Skilsmissedramaer konnoterer drabelige skænderier, benhård realisme og overspænding. The Love That Remains er det stik modsatte af alle tre ting.

I filmens første tredjedel krydsklippes der mellem familiens far Magnús, der arbejder på en fiskebåd, og moren Anna, der er kunstner. Hun skaber sine værker – rustaflejringer på store lærreder – over flere årstider midt ude i den islandske natur. Først et stykke inde i filmen går det op for tilskueren, at de to er skilt. Magnús kommer stadig på besøg i huset, når han er i land, der er stadig seksuelle spændinger mellem ham og Anna, og familien fungerer i det hele taget som en enhed på trods af alt. Fortællingen i The Love That Remains fokuserer kort sagt på det mest rutineprægede og mindst dramatiske ved en relativt lykkelig skilsmisse.