Odd man out. Benjamin Brittens forbitrede mesterværk Peter Grimes på Det Kongelige Teater.

Sjæl med slagside

Er man gammel nok, vil man huske Radioteatret fra 50erne, hvor gyseren Gregory Mysteriet blev udsendt ved aftenstide og lagde gaderne øde over ni fredage i efteråret 1954. Kendingsmelodien var aldeles sindsoprivende, først i en moden alder opdagede opskræmte børn, at det var »Interlude nr. 4« fra operaen Peter Grimes, der var blevet brugt. Benjamin Brittens mesterværk fra 1945 blev i 1993 fremført på Det Kongelige Teaters Gamle Scene med tenoren Stig Fogh Andersen i titelpartiet som den afstumpede og dog hjerteskærende fisker, eksistentielt strandet på Englands østkyst i en lille flække, der på godt og ondt mindede Britten om hans egen barndomsby Aldeburgh.

Den 30 år gamle danske opførelse er nu overført til Operaen på Holmen. Denne gang med tenoren Niels Jørgen Riis som den martrede outsider, hvis læredrenge hele tiden omkommer. Seks opførelser er det blevet til, de to sidste i morgen, 27. maj, og 1. juni. En planlagt ny produktion her fra Grand Theatre i Warszawa har ikke kunnet lade sig gennemføre, men i juni måned vil den kunne opleves i Warszawa fire gange, 23., 25., 27. og 29. i regi af Mariusz Trelinski.

peter.johannes
(f. 1941) Kulturskribent. Roman: Flugten til Ægypten. Gyldendal 1967. Eksamen: Cand. phil. i dansk. Københavns Universitet 1969. Instruktørlinje: Den danske Filmskole 1969-1971. Dansklærer: Nørre Gymnasium 1972-2002. Dramaturg: Rialto Teatret 1986-1989. Filmlærer: Krogerup Højskole 1987- 1991. Musik- og teateranmelder: Weekendavisen fra 1993.

Andre læser også